مقایسه مؤلفه های مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت های ورزشی از دیدگاه دانشجویان تربیت بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه مدیریت ورزشی،دانشگاه شهید باهنرکرمان، کرمان، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه مدیریت ورزشی،دانشگاه شهید باهنرکرمان، کرمان، ایران

چکیده

مقدمه و هدف: مسئولیت پذیری اجتماعی به  تعهدات یک شرکت جهت سود رسانی به جامعه گفته می شود. بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناسایی و مقایسه مؤلفه های مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت های ورزشی از دیدگاه دانشجویان تربیت بدنی انجام شد.
روش شناسی: جامعه آماری این تحقیق را دانشجویان دانشکده های تربیت بدنی دولتی سراسر کشور تشکیل می دادند که 353 نفر از آنان با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند در دسترس و بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استفاده شده توسط اسمیت و همکاران(2001) بود؛ که بطور متناوب در تحقیقات خارج از کشور مورد استفاده قرار گرفته بود. روایی صوری و محتوای این پرسشنامه توسط استادان متخصص تأیید شد و نتایج آزمون تحلیل عاملی تأییدی برای سوالات پرسشنامه 51/77  محاسبه گردید. هم چنین پایایی درونی سؤال ها از طریق آلفای کرونباخ (0.82=α) مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، آزمون های آماری آنالیز واریانس مکرر و تی مستقل توسط نرم افزار SPSS20 به کار گرفته شدند.
یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که مسئولیت قانونی با میانگین 97/5 ± 68/27 به عنوان مهم ترین مسئولیت شناخته شد، و پس از آن به ترتیب مسئولیت های اخلاقی، اقتصادی و بشردوستانه در رده های بعدی قرار گرفتند. هم چنین نتایج نشان دادند که از نظر متغیرهای جنسیت و سطح تحصیلات دانشجویان هیچ تفاوت معناداری بین میانگین چهار مؤلفه مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت های ورزشی وجود نداشت.

بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته ها می توان  چنین نتیجه گرفت که دانشجویان ایرانی از بین چهار مؤلفه هرم کارول، مسئولیت قانونی و سپس مسئولیت اخلاقی را مهم ترین مسئولیت شرکت های ورزشی می دانند؛ بنابراین می توان این پیش فرض را پذیرفت که مسئولیت پذیری شرکت ها در سایه پذیرش قانون و اجرای قانون معنی و مفهوم خود را پیدا می نماید.

کلیدواژه‌ها


 
##Salarzehi, Habibollah; Estaanesti, Sadaf (2009). "Investigation of Theological and philanthropic perspective of leader's social responsibility".##Salehi Amiri, S.R. (2008). "Corporate Social Responsibility". 21. Tehran: Center for Strategic Research.##Asgariyan Fariba; Faraji Dana, Ahmad; Goodarzi, mahmood and Jaafari Afshar(2003). Investigation of Iran Sport Industry Economic Situation in 1998-2001. Movement Journal. PP:25-43##Seyyed Ameri, M. H. et al (2009). Examinatin of barriers to attract sponsors in the East Azerbaijan sports industry province, "Beyond Management, 10, pp. 147-164.##Eeezadi behzad;deilami hossein(2015)."The survey of factors influencing orientation of clients to attend sport events". journal of sport management and motor behavior; vol 11;No 21; pp37-48##Sayadi emadodin; Sharifian esmaeel; Ghahraman tabrizi kourosh(2015). "Evaluation of industry managers opinions about the acquired benefits of linking industry with university".journal of sport management and motor behavior; vol 11;No 21; pp25-36##Harrison, J, S, Freeman, R, E (1999), "Stakeholders, Social Responsibility, and Performance: Empirical Evidence and Theoretical Perspectives", Academy Of Management Journal, vol. 42, No. 5, PP: 479-485##Epstein, E. M. (1989). "Business Ethics, Corporate Good Citizenship and the Corporate Social Policy Process: A View from the United States", Journal of Business Ethics, 8. PP 583-593.##Mohr L. A.; Webb, D.  J  And. Harris, K. E. (2001). Do Consumers Expect Companies to be Socially Responsible? The Impact of Corporate Social Responsibility on Buying Behavior. The Journal of Consumer Affairs, Vol. 35,
No. 1.##Kok, P; Wiele, T. V. D; McKenna, R. and Brown, A. (2001). "A Corporate Social Responsibility: Audit within a Quality Management Framework", Journal of Business Ethics. 31(4). PP 285-297.##Dusuki, A.W; Maimunah, T. F, Mohd Yusof, T. (2008), "The Pyramid Of Corporate Social Responsibility Model: Empirical Evidence From Malaysian Stakeholder Perspectives". Malaysian Accounting Review. 7(2).##Royaie, R; Mehrdoost, H. (2009). "The role of cultural managers in promoting social responsibility". Social Science Research Letter. 3(3). pp 43-59.##Maignan, I. (2001). "Consumers Perceptions of Corporate Social Responsibilities: A Cross-Cultural Comparison". Journal of Business Ethics. 30. PP 57-72##Sen, S and Bhattacharya, C.B. (2001). "Does Doing Good Always Lead to Doing Better? Consumer Reactions to Corporate Social Responsibility". Journal of Marketing Research. 38. PP 225–243.##Kusku, F. and Fraser Z, A. (2004). "An Empirical Investigation of Corporate Citizenship in Australia and Turkey". British Journal of Management. 15. PP 57-72##Bala, R; Yeung, M. (2009)." Chinese Consumers’ Perception of Corporate Social Responsibility (CSR)". Journal of Business Ethics. 88. PP 119–132##Atan,R;  Abdul Halim, N,A (2011). "Corporate Social Responsibility: The Perception of Muslim Consumers". 8th International Conference on Islamic Economics and Finance##Rahizah, A; Waheed, F; Kasmah, J, T.  )2011(. "The Importance of Corporate Social Responsibility on Consumer Behaviour in Malaysia". Asian Academy of Management Journal. 16(1). PP 119–139##Nejati, M; Ghasemi, S. (2012), "Corporate social responsibility in Iran from the perspective of  employees". Social Responsibility Journal. 8(4). pp: 578 – 588##Mortazavi, S; Naserpoor, A; Sadegh Moghaddam, M; Amir Razavi, P.(2010). the investigation of mediating role of soial responsibility on relationship between soial responsibility and organizational commitment". Social sience Journal. PP 193-217. ##Maignan, I. and Ferrell, 0. C. (2003). "Nature of Corporate Responsibilities: Perspective from American, French and German Consumers". Journal of Business Research. (56). PP 55-67.##Pinkston, T. S., & Carroll, A. B. (1996). "A Retrospective Examination of CSR Orientations: Have they changed?" Journal of Business Ethics. 19. PP 199-206.##Angelidis, J. and Ibrahim, N. (2004). "An Exploratory Study of the Impact of Degree of Religiousness upon an Individual's Corporate Social Responsiveness Orientation". Journal of Business Ethics. 51: 119-128.##Smith, W. J., Wokutch, R. E., Harrington, K. V., and  Dennis, B. S. (2001). "An Examination of the Influence of Diversity and Stakeholder Role on Corporate Social Orientation". Business and Society. 40(3). PP 266-294.##Carroll, A. B. (1991). "The Pyramid of Corporate Social Responsibility- Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders". Business Horizons. 34(4). PP 39-48.##Elias, R. Z. (2004). "An Examination of Business Students' Perception of Corporate Social Responsibilities before and After Bankruptcies". Journal of Business Ethics. 52(3). PP 267-281.##Alvani, S.M; Ghasemi, S.A.R. (1998). "Management and organization social responsibility". Tehran. Governmental management learning center.##Basu, K. and Mueller, M. (2012). "CSR Innovation and Corporate Reputation: a Cross-cultural Perspective, oxford university centre for corporate reputation".##Ochoti, G. N; Muathe, S; Ronoh, P. K; Maronga, E; Ochoti F. O.(2013). "Corporate Social Responsibility, Client Satisfaction and Competitive advantage in retail banking institutions in Kenya". International Journal of Arts and Commerce. 2(2). PP 161-17.